ירדן כרם – התמקדות, הקומי, Somatic Experiencing

First-Person Science

מאיפה נתחדש ?

גישת ההתמקדות מפנה אותנו אל הגוף, משום שהגוף הינו מקור ידע בלתי נדלה ומקור ליצירתיות ולהתחדשות.

מהיכן נדע ?

הגוף יודע לגבי כל מצב ומצב בחיינו יותר ממה שאנו יודעים. הוא מכיל תובנה לגבי אספקטים שונים בקיום שלנו, ולגבי חלקים שאיננו מודעים אליהם. ההתמקדות הינה גישה המלמדת אותנו כיצד לגשת אל מקור הידע להיות נוכח בתוכו.

מהו הגוף האנושי ?

מפתח ההתמקדות, יוג'ין ג'נדלין אומר כי הגוף אינו מכונה, אלא אינטראקציה עם המורכבות האינסופית הישנה בעולם. בשל היותו ויברציה חיה שמהדהדת את העולם בתוכו – בגוף ישנו ידע רב על העולם, רק מעצם קיומו שלו.

אפשרות אחרת של מדע:

ההתמקדות אומרת כי ידע רב נמצא בגופנו ואנו צריכים להקשיב לידע הזה כמו שאנחנו סומכים ומקשיבים לכל תיאוריה מדעית. להקשבה של הידע העולה מתוך עצמו ג'נדלין קורא first-person science.

ההתמקדות כמדע האדם האחד

ג'נדלין אומר כי first-person science אינו סותר את התפיסות של המדע – אנו יכולים להכיל ולקבל כמה תפיסות מדעיות זו לצד זו. התפיסות המדעיות שיש לנו על גוף האדם הינן מוגבלות, וכי עלינו גם להתייחס לשאלה מי זה שקבע את אותן אמיתות מדעיות ומאיזה עולם של מושגים הוא הגיע.

ההתמקדות מאפשרת לאדם לחוות את הקושי שלו באופן עמוק ומלא כל כך, וזה מאפשר לקושי למצוא מעצמו את הפתרון. אני מקוה שכמה שיותר אנשי חינוך יכירו את ההתמקדות, על מנת שיוכלו לעזור לילדים שבצידם להיפרד מתחושות קשות.

ההתמקדות, המציעה את המושג first-person science, אומרת כי אפשר להתחיל כל נושא חדש אותו הילדים לומדים, דרך השאלה – מה הם יודעים על הנושא, מה הם כבר יודעים על הדבר. במקביל לתהליך הלמידה הרגיל והמוכר, אנו יכולים לאפשר לילדים להביא את הידע הטמון בגופם.

את ההתמקדות מכירים יותר ויותר מבוגרים, ואני תקוה כי יהנו ממנה גם הילדים. לשם כך אנו עושים כיום את הצעדים הראשונים:

בחודש יוני יגיע לישראל מורה להתמקדות בכיר מאד, המומחה לנושא: התמקדות עם ילדים ונוער. אתם מוזמנים לקרוא על הקורס ועל המורה כאן.

סדנא זו הינה מרתקת בפני עצמה, בוודאי לכל מי שעובד עם ילדים.

Tags:

ג'נדלין

דפוסים

המבקר הפנימי

הקשבה פנימה

התמקדות

טיפול בהתמקדות

מדע ההתמקדות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן