ירדן כרם – התמקדות, הקומי, Somatic Experiencing

סטרס – המחלה של המאה ה-21

סטרס – המחלה של המאה ה-21

העידן הנוכחי עתיר לחצים, תחרותיות, הישגיות, איומים ביטחוניים, מגפה עולמית. קשה מאוד לשמור על שלווה ורוגע ולפני שהקורונה פלשה לחיינו הלחץ כונה בפי רבים המגיפה של המאה ה-21 ומחקרים רבים דנו בהשפעות השליליות ואפילו ההרסניות שלו על התפקוד הנפשי והמצב הבריאותי.
מה שקורה בפועל במצבי לחץ הוא שהגוף מייצר אדרנלין המעלה את הדופק ואת הנשימה, מותח את השרירים ומשנה את זרימת הדם ויכול מצד אחד, לסייע בהשלמת משימה ומצד שני, לפגוע מאוד בתפקוד לאורך זמן.

ההשפעות השליליות של לחץ

רמת לחץ גבוהה הנדרשת הרבה מעבר להישרדות יכולה לגבות מחיר בריאותי משמעותי – להחליש את המערכת החיסונית, לגרום לנדודי שינה, כאבי ראש, פגישה במערכת העצבים המרכזית, להוביל למחלות לב ונשימה, שינויים הורמונאליים, אין אונות ועוד. לחץ כרוני מסוכן במיוחד ולכן, חשוב מאוד לטפל בהקדם על מנת להפחית את הלחץ על ידי טכניקות הרפיה ורגיעה שונות וכן תרופות הרגעה שונות שיכולות לסייע בהתמודדות טובה יותר עם מצבי לחץ.

"מדוע אתה נלחץ מזה?", זו אחת השאלות שאנשים לחוצים לא תמיד יודעים לענות עליה. כל אחד מגיב אחרת במצב של לחץ או נלחץ ממשהו אחר. יש מי שלחוצים לקראת בחינות, דייטים, ראיונות עבודה, אירועים שונים והסימפטומים של הלחץ באים לידי ביטוי בדרכים שונות אצל אנשים שונים כמו קוצר נשימה, סחרחורת, עצבנות, דכדוך, דופק מהיר, טיקים.
מה שבטוח הוא שחשוב למנוע מהלחץ לפגוע באיכות החיים שלכם כי יש בהחלט מה לעשות. לפניכם מספר המלצות להתמודדות עם לחצים קטנים וגדולים.

טכניקות טיפול ודרכים להירגע

כדאי לנסות לאתר את מקור הלחץ, כי לפעמים העיסוק והטיפול במקור הלחץ יכול לנטרל את תחושת הסטרס. למשל, אם אתם לחוצים ממבחנים ותלמדו אסטרטגיות הכנה למבחנים או פתרון מבחנים שיעזרו לכם לעבור טוב יותר את הבחינה יתכן שתגיעו אליה פחות לחוצים.
בדקו מה משפיע עליכם לטובה– יש מי שזקוקים למוסיקה מרגיעה, אחרים לאמבטיה חמה, שינוי אווירה, פסק זמן מהשגרה וגם השגת תמיכה רגשית ושיחה עם אנשים שמשרים עליכם רוגע יכולה לסייע.
מחקרים רבים בדקו את הקשר בין התעמלות גופנית לסטרס וגילו שבמהלך אימון גופני מתון ניתן להעלות את מצב הרוח בשל שחרור אנדורפינים ולכן, כדאי לחפש פעילות בה תוכלו להתמיד לאורך זמן. שנת לילה טובה אף היא משחקת תפקיד כי במהלך השינה חלה ירידה בקורטיזול.
תזונה מאוזנת אף היא משפיעה על רמת הלחץ ובעוד מאכלים מעובדים עתירי סוכר יכולים רק להזיק ואילו מזונות כמו אבוקדו, דגים העשירים באומגה 3 יכולים לסייע בהפחתת מידת הלחץ.
קיימות טכניקות שונות בעלות השפעה מרגיעה שיכולה לסייע בהתמודדות עם מצבי לחץ כמו למשל, התמקדות, טיפול במגע ומיינדפולנס (קשיבות). דמיון מודרך, טכניקות של נשימות עמוקות ועוד.
חשוב להגיע למטפל שיוכל להדריך אתכם בדרך לחיים פחות לחוצים ולהעניק לכם כלים כדי שתוכלו ללמוד כיצד להתמודד עם הלחץ כאשר הוא מגיע. זכרו שכאשר לחוצים התגובות דרמטיות יותר ולא תמיד בפרופורציה לנסיבות.

איך ולריאן קשור להשגת רגיעה?

יש גם מוצרים על בסיס רכיבים שונים שמשרים רוגע ומסייעים לישון טוב בלילה, כאשר שנת לילה חיונית להתמודדות עם מצבי רוגע. רכיב בולט במוצרים אלה הוא שורש הולריאן המכיל נוגדי חמצון רבים ונמצא במחקרים שונים כמסייע להרכב של מוליכים עצביים. הוא גם מכיל GABA ורמות נמוכות של GABA נקשרו מחקרים שונים למתח חריף, חרדה ובעיות שינה ולהשפעה מרגיעה יותר.
חפשו את הדרכים האפקטיביות עבורכם להיות יותר שלווים ורגועים מבלי שהלחץ יפגע בכם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן