ירדן כרם – התמקדות, הקומי, Somatic Experiencing

מה זה בעצם התמקדות

מה זה התמקדות – נתחיל בזה שאפשר להסביר מהי ההתמקדות במילים, אבל כדאי פשוט לחוות. להתנסות. מדוע? כי ההתמקדות מדברת על החוויה, ההתנסות עצמה.

כיצד נוצרה מתודת ההתמקדות?

יוג'ין ג'נדלין (Eugene Gendlin), פסיכולוג ופילוסוף יהודי אמריקאי, חקר בשנות החמישים והששים מה הופך טיפול פסיכולוגי לטיפול מוצלח. מדוע יש מטופלים שחייהם משתנים כתוצאה מטיפול אצל פסיכולוג, ואחרים, שמשקיעים את אותו מאמץ, זמן, כסף וחשיפה – לא משתנים. ג'נדלין ועמיתיו הקליטו אלפי שעות של טיפולים אצל פסיכולוגים שונים. לאחר שהם קשיבו להקלטות, הם גילו ממצא מפתיע – טיפול פסיכולוגי טוב לא קורה בזכות הפסיכולוג (כישוריו האישיים או המקצועיים), לא בזכות הקשר שנרקם בין המטפל למטופל ולא בזכות טכניקת הטיפול, אלא בזכות יכולת מסויימת שקיימת אצל המטופל. ג'נדלין זיהה שיש מטופלים שעונים בבהירות ובביטחון לשאלותיו של המטפל, ויש כאלה שנתקעים, שמהססים, שפתאום מגמגמים, שעונים דברים לא רלוונטיים כמו "זה מרגיש כמו מחנק בגרון" כשנשאלו על דבר מה אחר. ג'נדלין היטיב להבחין כי דווקא  האנשים שבאופן טבעי שמים לב למה הגוף מרגיש כלפי השאלות של הפסיכולוג – הם שיוצאים נשכרים מהטיפול. מההבנה הזו נולדה ההתמקדות.

להאמין למה שיש בפנים

ההתמקדות אומרת כי הגוף האנושי מרגיש בתוכו או נושא בתוכו כל מצב או עניין שיש לנו בחיים. אנחנו חיים דרך הגוף את הסיטואציות השונות של החיים.

אדם מערבי לרוב מנותק מגופו ומרגשותיו העמוקים. ההתמקדות אומרת כי אם נפנה את המבט פנימה, אל הגוף המרגיש – נגלה כי יש שם ידע רב על הסיטואציות השונות של החיים.

המגע עם הפנים חושף בפנינו עושר של ידע והבנה שלא היו לנו לפני כן. כאשר אנו נוגעים במקום העמוק הזה, בפנים – מגיעים למאגרים של ידע ותובנות אשר מהם אפשר רק להתפתח ולנוע קדימה.

ההתמקדות לוחקת אותנו אל מקום שיש לנו בו יותר אפשרויות.

ההתמקדות מזמינה אותנו להאמין לבפנים – להאמין למה שאנו רואים, שומעים, מרגישים, קולטים, מבינים. לסמוך על הידע שיש בנו. ברגע שאנו מאמינים למה שיש בתוכנו, נוצרת תנועה – הגוף נינוח לקבל את הידע לגבי הצעד הבא.

מה פוגשים בעצם בפנים ?

למה שאנו פוגשים בפנים ג'נדלין קרא בשם : felt sense  = התחושה המורגשת.

התחושה המורגשת יכולה להופיע בכמה דרכים או צורות:

כמילה או ביטוי (זה כבד, זה קל כנוצה), כדימוי (כמו נמר כלוא), כמצב בחיים (זה מזכיר לי את היום שבו פיטרו את אמא שלי מהעבודה), כאיכות (זה זורם), כקול, כתנוחה או תנועה של הגוף או אפילו כציור. הפלט-סנס אינו מחשבה או רגש, אלא מה שהגוף חווה. תהליך ההתמקדות הוא לזהות מהו הפלט-סנס, ליצור איתו מערכת יחסים וכך להעמיק ולהבין מהי המשמעות שלו.

בתהליך מתן תשומת הלב העמוקה לגוף, חשוב מאוד לתאר במדויק את ה felt sense. הדיוק, החיפוש אחר התחושה החבויה בגוף, ויצירת קשר של שאלות וקבלת תשובות מה felt sense, הוא התהליך ההתמקדותי שדרכו מבינים מה עולמנו הפנימי מרגיש כלפי כל נושא ונושא.

קבלה רדיקלית

בהתמקדות אין שיפוט, אין ביקורת ואין שום עמדה של המטפל כלפי מה שהמטופל מביא. תפקיד המטפל הוא לעזור למטופל להבין את רגשותיו שלו וזהו.  שיטת ההתמקדות אומרת כי תהליך של שינוי פנימי עמוק חייב להתחיל קודם כל בקבלה מלאה ואמיתית של כל חלק שבנו, גם אם זה חלק שאנו לא אוהבים. אנו בונים מערכת יחסים עם החלקים הפנימיים: שומעים מה יש להם לומר, מה הם רוצים וממה הם חוששים. רק אחרי שמקשיבים למה שיש לאותם חלקים פנימיים לומר – נפתחת האפשרות לשינוי.

Tags:

focusing

ג'נדלין

גוף והתמקדות

התמקדות

טיפול בהתמקדות

מדע ההתמקדות

נוכח בהווה

קבלה ריקלית

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן