ירדן כרם – התמקדות, הקומי, Somatic Experiencing

זה אפשרי: כך מתגברים על הפחד מרופא השיניים

הרבה מאד אנשים, בכל הגילאים, נמנעים ממפגש קבוע עם רופא שיניים גם כאשר הם מאד צריכים את הטיפול. הסיבה לכך היא בדרך כלל חרדה מהמפגש עם המרפאה, כיסא הטיפולים, המכשירים המתכתיים וכמובן – עם שגרת הטיפולים עצמם. 

ילדים יכולים לסבול מפחד טבעי מרופא השיניים שבעיקר מתבסס על הסיטואציה הלא מוכרת, אבל מה קורה כשהפחד מלווה אותם מהילדות ועד הבגרות ומונע מהם לשמור על השיניים ועל בריאותן. היום ישנם פתרונות רבים שמסייעים לטיפול בפחד הזה בכל גיל. 

שימוש בדמיון מודרך

היום כמעט כל רופא שיניים מודע לפחדים ולחרדות של המטופלים שמגיעים למרפאה ומשתמש בשיטות שונות שמקלות עליהם. אחת השיטות המוכרות היא דמיון מודרך. 

במהלך הטיפול במטופל הרופא משתמש בטכניקות מעולם הדמיון המודרך כדי להקל על החוויה ולגרום למטופל להרגיש שהוא נמצא במקום אחר. חלק מהרופאים מבצעים את התרגול בעצמם בעוד אחרים משתמשים באיש צוות שיתרגל דמיון מודרך ויסייע למטופל תוך כדי הטיפול. 

בנוסף, מטופלים שסובלים מפחד מרופא השיניים מופנים לתרגול דמיון מודרך כדי להקל על החרדה, לפני שהם מגיעים למפגש עם רופא שיניים זה או אחר. 

גז צחוק – הפתרון היעיל בקרב ילדים

רבים מפחדים לא רק מהטיפול עצמו, אלא מההכנות אליו ובין היתר מהזריקה המרדימה את חלל הפה. כתחליף לזריקה מעוררת הפחד הזו, אפשר להשתמש בגז צחוק. גז צחוק היא בעצם אחת השיטות שבהן משתמשים הרופאים באופן שוטף, בעיקר בקרב ילדים. 

גז הצחוק גורם להרגעה של אזור הפה ומאפשר לרופא לטפל במטופל, בעוד שהמטופל מרגיש תחושת רוגע ושלווה. הסיבה לכך שהגז נקרא גז צחוק כיוון שהוא עלול לגרום לצחוקים לא רצוניים כאשר משתמשים בו מעבר לריכוז הרגיל. 

היתרון הגדול של גז צחוק הוא שמדובר בשימוש קצר מועד ואחרי כמה שעות ההשפעה שלו מתפוגגת, אין לו תופעות לוואי והיום הוא נמצא בכל מרפאה. גז צחוק לא פותר את הפחד לאורך זמן אלא מאפשר להתמודד איתו בכל טיפול באופן ספציפי. 

טיפול רגשי לפני טיפול השיניים

אצל אנשים שסובלים מחרדה משמעותית מביקור אצל רופא שיניים נדרש טיפול יותר מהותי. יש אינספור שיטות של טיפול רגשי המבטיחות לטפל בפחדים וחרדות שונים, מפסיכולוגיה קלאסית ועד לטיפול התנהגותי ורגשי כמו CBT, פסיכותרפיה, פסיכודרמה ועוד. 

באמצעות טיפול רגשי אפשר להבין מהם הטריגרים שגורמים לחשש ולפחד מרופא השיניים ולמצוא יחד עם המטפל את הכלים שיסייעו להתמודד עם הפחד בו ברגע וגם לפניו, לעשות עבודה פנימית לאורך זמן ולתרגל את ההתמודדות עם הפחד לפני שמגיעים למרפאה. 

בדרך כלל מדובר בטיפול ארוך טווח שכולל כמה מפגשים עם המטפל, תרגול ועבודה עצמאית בבית. עם זאת, טיפול רגשי הוא הדרך המקיפה והעמוקה ביותר לטפל בפחדים מרופא שיניים ובפחדים בכלל. 

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן