ירדן כרם – התמקדות, הקומי, Somatic Experiencing

בעיות שקשורות בנפש עלולות להפריע לסדר היום שלנו ולהפחית את המוטיבציה לבצע פעולות בסיסיות ושגרתיות. אדם אחד מתוך שלושה חווה סוג של משבר נפשי במהלך חייו כגון דיכאון או חרדה, כמובן בדרגות שונות ובעקבות כך ישנם מספר דרכי טיפול אופטימליים בכדי לשנות את המצב הנוכחי או לפחות בכדי להקל על חייו של המטופל באופן משמעותי.

עבור טיפול בדיכאון ישנן שתי גישות שבדרך כלל משפיעות ותורמות המון לאורך חייו של המטופל. כמובן שהכול אובייקטיבי ותלוי בדרגת הדיכאון אך כרעיון כללי מדובר על שימוש בתרופות מצד אחד בכדי לאזן את התגובות הכימיות של הגוף ומפגשים קבועים עם פסיכולוג או פסיכיאטר בכדי להניע תהליך התמודדות באמצעות שיחה והגעה לתובנות.

תסמינים של דיכאון

כאמור, הדיכאון משתנה מאדם אחד לאחר, אך ישנם כמה תסמינים שהם משותפים לכולם. חשוב לזכור שהתסמינים הללו הם חלק מהחוקים הטבעיים של חיינו, אך ככל שעוצמתם חזקה יותר וההם אינם חולפים תוך זמן קצר, כך גדל הסיכוי שמדובר בדיכאון.

10 תסמינים נפוצים:

  • הרגשה של חוסר יעילות וחוסר תקווהתחושות כאלה בדרך כלל מלוות במחשבות שהכול אבוד ואין שום דבר שניתן לעשות בכדי לשפר את המצב.
  • חוסר עניין בפעילויות יומיומיותתחושה של חוסר אכפתיות בקשר לתחביבים, אירועים חברתיים או חשק מיני. איבוד היכולת להרגיש שמחה.
  • שינוי במשקלחוסר תיאבון שגורם לירידה במשקל או עודף אכילה כפיצוי. מדד לכך הינו איבוד של יותר מ-5% ממשקל הגוף בחודש אחד. (אלא אם כן אתם נמצאים בתוכנית אימונים מסוימת)
  • שינה אי סדירהשינה מרובה וחוסר רצון לקום מהמיטה או חוסר רציני בשעות שינה עקב מחשבות בלתי פוסקות.
  • כעס ועצבנותתחושה של עצבים, חוסר מנוחה ואפילו אלימות במקרים קיצוניים. הסביבה כולה מעצבנת והתגובות לא פרופורציונאלית.
  • חוסר באנרגיהתחושת עייפות חזקה ובלתי פוסקת והרגשה שאין אנרגיות בגוף שמסוגלות לבצע פעולות פיזיות. הפעולות הפשוטות ביותר הופכות למתישות או שלוקח המון זמן לבצע אותן.
  • תחושת ערך עצמי נמוךרגשות אשמה שמתעצמים ואינם ניתנים לשליטה. ביקורת עצמית נוקשה עבור טעיות שנעשו בעבר.
  • התנהגות פזיזהשימוש בחומרים לא חוקיים כגון סמים, כניסה לעולם ההימורים, נהיגה בלתי זהירה והשתתפות בספורט מסוכן.
  • בעיות ריכוזחוסר יכולת לקבל החלטות משמעותיות או להיזכר בדברים.
  • כאבים פיזיים בלתי מוסבריםהופעתם באזורים נפוצים, כאבי ראש, כאבי בטן, שרירים תפוסים וכאבי גב.

מה כולל בתוכו טיפול בדיכאון?

אם הבנתם שאתם סובלים ממרבית התסמינים הללו ואינכם מקבלים את הרושם שבקרוב כל התחושות הפיזיות והמנטליות נעלמות, רצוי לגשת לטיפול מקצועי. טיפול בדיכאון יכלול תחילה שימוש בתרופות כגון ציפראלקס בכדי ליצור איזון כימי בגוף ובכך לייצר תגובות נורמטיביות וחשיבה סדירה.

מעבר לכך, הטיפול על ידי איש מקצוע הינו הכרחי ורצוי שיתקיים לפחות אחת לשבוע. תהליך זה יגרום למטופל לדבר את שעל ליבו, לקבל כלים להתמודדות במצבים נפשיים קשים יותר ולבסוף שיפור שגרת היומיום.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן