ירדן כרם – התמקדות, הקומי, Somatic Experiencing

שיטת גרינברג/פאולה

הגישה מתבססת על העקרון – "גוף יודע גוף". המטפל חש את המטופל דרך גופו ומתוך הקשבה זו הוא בוחר כיצד לעבוד היום. הגישה מתבססת על הקשבה לרגע הזה ולמה נכון לעשות ברגע הזה. צורת המגע במטופל תהיה בהתאם למה שהמטופל צריך בדיוק ברגע זה.

המגע מאפשר לנו לחוש את עצמנו ולשים לב לעצמנו בצורה שונה ממה שאנו חשים את עצמנו בדרך כלל. המגע הינו דבר ישיר והוא נותן לנו אפשרות להרגיש את עצמנו בתורה ישירה ומדויקת.

הטיפול במגע רוצה לאפשר לאדם ללמוד מה הוא עושה בגופו במצבי החיים השונים – האם הוא מכווץ, נושם מעט, האם ישנה תחושה של זרימה או של חסימה ועוד. המטרה היא לזהות דפוס גופני שאינו מיטיב – ולשנות אותו. אם הגוף משתנה – כל השאר ינוע בעקבותיו.

כאשר נוגעים בגוף, המטופל יכול להיזכר באירועי חיים ישנים ולהבין מה קרה שם שנוצר דפוס. דפוס הינו תבנית שחוזרת על עצמה של התנהגות, חשיבה, רגש ותחושה גופנית.

הטיפול במגע רוצה להפחית את העוצמה של הדפוסים בחיינו לטובת היפתחות לחדש.

הגישה מתבוננת בארבעה יסודות – מישורים של החוויה האנושית:

אלמנט אויר=החלק החושב. החשיבה, התפיסה, הזכרון, המקום בו הרעיונות נוצרים. המקום שאחראי על חשיבה וקליטה.

אלמנט אש=החלק בנו שמוציא לפועל את הרעיונות. החלק בנו שדוחף, שמבצע, שעושה, יוזם.

אלמנט מים=עולם הרגש, העיכול, הספיגה.

אלמנט אדמה=התעסקות בצרכים ובמימוש.

לכל אלמנט יש איכויות המיוחדות לו:

החשיבה מאופיינת בקלילות, פיזור, חוסר צפיפות, שקיפות.

האש מאופיינת ביוזה ויכולת ביצוע, חום, נוכחות, אקטיביות.

המים אינם יציבים, הם יכולים להציף, משתנים מהר, לא יציבים.

האדמה איטית, כבדה, נוקשה. יש בה דיוק ופשטות.

הטיפול בגרינברג עובד עם האיכויות האנושיות האלו – מחזק איכות שחסרה, מחזיר לשיווי משקל איכות שבהצפה ומלמד את האיכויות להיות במקומן הנכון ולא בשטחים אחרים. למשל, איכול של חשיבה אמורה להיות בראשנו אבל לא בבטן, במקום בו אנו אמורים להרגיש.

הגישה מסתכלת על אנרגיית החיים שלנו, על האפשרות של הארגיה לזרום בחופשיות בגוף. באם האנרגיה חוסמה או נתקעת – אנו מפשים היכן ואיך הטיפול במגע יכול לשנות את ההיתקעות.

הזרימה של כולנו נתקעת, נחסמת, בעיקר בגלל חוסר יכולת שלנו לחוות שתי איכויות הקיימות בנו כל הזמן – פחד וכאב. חוסר היכולת שלנו לחוות פחד וכאב היא הגורם העיקרי, אם לא היחידי, להיווצרות של דפוסים. באם נסכים לחוות איכויות אלו – דפוסים רבים ייעלמו.

הפרקטיקה של גרינברג אינה פרקטיקה של עזרה, כי אם של לימוד. אנו מלמדים את המטופלים להכיר את עצמם דרך שימת הלב אל הגוף.

יש לנו הרבה שרירים בגוף – יש כאלה שפועלים ללא הפסקה, כל אחד בקצב שלו, כמו נשימה, עפעוף, בליעה. יש שרירים שהם עובדים לפי הצורך, כמו אכילה והפרשת הפסולת. ויש כאלה שלפי בחירה, כמו: דיבור, כתיבה ועוד. כלומר – יש שרירים רצוניים ויש לא רצוניים.

כל שריר זקוק לתפעול נכון שלו ולמנוחה בתדירות שהוא זקוק לה. אם שריר מקבל את מה שהוא צריך – הוא יפעל נכון. אם לא – הוא יתחיל להשתבש. למשל – עצירות, מצב שבו חלק משרירי העיכול מתעצל או לא פועל נכון, או אסטמה, שם שרירי הנשימה לא עובדים כראוי.

את כל הפתחים שבגוף מקיפים שרירים טבעתיים. הצורה שלהם היא צורה של מעגל. לשרירי הטבעת שסביב לפתחים יש שם נוסף – סוגר (ספינקטר).

השרירים הטבעתיים מופקדים על התנועות המחזוריות שבגופנו. כיווץ ומנוחה היא התנועה הבסיסית של החיים. תנועה זו מיוצגת בגופנו על ידי השרירים הטבעתיים ובעזרתה הם מבצעים את הפעולות ללא הפסקה. השרירים האלה קשורים זה בזה. כל שריר קשור עם השרירים האחרים.

בגוף בריא כל השרירים הטבעתיים פועלים בעת ובעונה אחת. כאשר שריר טבעתי מסוים במצב אינו תקין או שפעולתו משובשת, אפשר להחזיר אותו לפעולה תקינה על ידי הפעלת ספינקטרים אחרים, שמצבם טוב יותר. הפעלה חוזרת של הספינקטרים התקינים תגרור במשך הזמן את הספינקטר החלש לפעילות נכונה.

רוב התרגילים בשיטת פאולה הם תרגילים שמורכבים מפעולות פיסיולוגיות שקורות באופן טבעי בעזרת השרירים הטבעתיים.

אנו עושים תרגילים כדי שהגוף יגיב באופן חופשי, על מנת לאזן את עצמו. אנו סומכים על כך שלגוף יש רצון ויש ידע כיצד לרפא את עצמו. יש אפשרות שהגוף שלנו מכיר ויודע את המצב האידיאלי שלו לכל פרטיו.

שיטת פאולה הינה שיטת התעמלות עדינה מאד, בה עובדים על השרירים הקטנים של הגוף, שמים לב לגוף ומאפשרים לו לזוז באופן חופשי, מה שנקרא: לתת לגוף לעבוד.

המטרה היא להגיע לאיזון ולריפוי של הגוף.

היתרון בשיטה זו הוא שזה תהליך שהוא במאה אחוז של האדם עצמו. הקליינט לומד מהפגישה הראשונה כיצד להביא את גופו למצב של עבודה חופשית, זו עבודה מהנה ונעימה אשר מביאה לשיפור של כל מצב פיזי או נפשי (למעט מחלות מאד קשות).

התרגילים מביאים למצב פיסי מצוין ומשחררים את האדם מכאבים או מבעיות כרוניות, הם מפתחים את הקשר לגוף, את היכולת להנות ממנו, מעלים תחושה של קבלת עצמי וערך עצמי, את היכולת להיות בריכוז, יכולת להעמיק בדברים לצד יצירתיות, זרימה והיפתחות ללא מודע.

תרגול בפאולה מונע מצבים פיסיים בעייתיים, חולשות, כאבים, מצבי רוח לא טובים ועייפות. התרגול משכלל מאד את היכולת הגופנית ומביא לרמת אנרגיה טובה ובריאה המאפשרת ​להיות בריכוז, בעניין ובמודעות. התרגול מלמד לשחרר, לעזוב, להרפות, לתת חופש לגוף, לזרום, להיות יצירתי, לא מתוכנן וחופשי.

השיטה עוזרת במצבים קשים כגון: הפרעות פוסט טראומטיות, דיכאון, קשיי שינה, חרדות ומצוינת בתהליכים של שיקום אחרי תאונות, ניתוחים ומחלות. השיטה מחברת לגוף בצורה מאד מיוחדת, מה שמחזק בטחון עצמי, דימוי עצמי ומחבר לאני האותנטי.

השיטה מלמדת איך להפסיק הרגלים גופניים לא נכונים, עוזרת למצבים של קשיי שינה ונוגעת בכל מערכות הגוף (מע' הנשימה, מע' העיכול, מע' השתן, מע' המין, מע' העצבים, שלד, בעיות של כאבי ראש, מיגרנות ובעיות במיתרי הקול, ליווי של הריון ולידה) ועוד.

אתר מומלץ: paula.org.il​

צור קשר

דילוג לתוכן